Při míchání barev a samotné malbě, z hlediska toxicity, nebo například při vystavení obrazu v obýváku :).
Mé ručně vyrobené vzorníky barev musí obsahovat všechny informace. Člověk si to při větším množství odstínů opravdu nezapamatuje. Nebo se také radí „Začni s méně odstíny a pořádně se s nimi seznam.“ pak vzorníku ani není třeba :)..
pigment(y)
Z hlediska míchání jsou hodnotnější ty barvy, které jsou monopigmentové (jsou vyrobeny pouze z jednoho pigmentu). Čím více pigmentů při akvarelu smícháme do kupy, tím rychleji ztrácíme na sytosti odstínu. Odstín smíchaný z mnoha barev působí často špinavě, zašedle, anglicky tomu říkají muddy. V akvarelu se to může stát velmi rychle – například při vrstvení několika barevných nátěrů přes sebe, aniž bychom používali spolu ladící odstíny. Vzniká tak velmi jednoduše špinavý odstín. Proto barvy složené z více pigmentů by se měly při míchání používat obezřetněji.
Barvy složené z více pigmentů jsou například olivové, sap zelené, tělové, sepie, pastelové a jiné..
lightfast – světlostálost
Je to pro vás zásadní údaj, pokud svou práci chcete dále vystavovat, či nabízet druhým.
Barvy se slabou světlostálostí časem na slunci blednou, žloutnou, či tmavnou.
Pokud používáte levné akvarelové barvy, či barvy s malou světlostálostí, je předem jasné, že po pár letech na stěně barvy vyblednou a světlé odstíny buď zežloutnou, nebo zmizí úplně.
transparent / průsvitné
semi-transparent / poloprůsvitné
semi-opaque / polokrycí
opaque / krycí
Velmi hodnotný údaj, co se týká míchání a udržení co nejčistších odstínů.
Pro snadnější míchání zářivých barev se doporučuje používat spíše transparentní odstíny, než ty krycí.
Krycí barvy jsou např. : Cadmia, chromium oxidy, klasické okry (u okrů se dnes dělá jejich transparentní alternativa u téměř všech profesionálních značkek) , odstíny s přídavkem bílého pigmentu ( PW4, PW6, ..), či kaolinu..
Transparentní odstíny jsou například barvy nazývané jako Quinacridone, Pyrrol atd.
Paradox tělových odstínů. Tělové/Naples odstíny umělci na tělo u akvarelu běžně nepoužívají právě pro jejich velkou krycí schopnost (ta je způsobena díky přidanému bílému pigmentu ve složení). Při míchání s tělovými odstíny se totiž barva velmi jednoduše zašpiní a to u kůže opravdu nechcete. A míchat díky světlu a stínu zde opravdu potřebujete. Proto se na míchání kůže používají spíše transparentní odstíny jako jsou transparentní okry, quinacridone odstíny a jiné. Tmavší odstín kůže se dá udělat jednoduše přimícháním modré.
Pokud smícháte krycí cadmium červené a krycí modrou cerulean – vznikne velmi špinavý zašedlý odstín. Pokud smícháte například průsvitný ultramarín modrý a Průsvitný karmín, či quinacridone červené – vznikne vám krásný odstín fialové.
staining
semi-staininig
non staining
Označení pro odolnost vůči vodě. Při technice malování vrstvení barev na sebe se určitě dozvíte sami, zda jsou vámi používané barvy odolné vůči vymývání, nebo ne. Barvy označované jako non staining jsou po zaschnutí a následném navlhčení lehce smývatelné a proto se vám s nimi velmi jednoduše stane, že po nanesení další vrstvy se ta předešlá úplně vymyje/vytratí. (Je to fajn pro různé opravy, můžete lecjakou chybu prostě znovu navlhčit a setřít). Jsou rozhodně více flexibilní při hraní si se světlem a stínem. Mohou však být přítěží pro začátečníka, pokud se stále dokola opravuje jedno místo. Naopak staining barvy už se velice těžko smývají z papíru a opravíte je jedině nánosem tmavšího odstínu, nebo překrytím jiným krycím odstínem, či seškrábáním z papíru třeba řezákem (pokud se jedná o velmi malé množství). Semi – staining je barva, která se dá po znovu rozmytí tak napůl smýt. Všechny tyto vlastnosti mají své výhody a nevýhody, ale je dobré o nich vědět a pracovat s nimi uvědoměle a s radostí.
Toxicita – bezpečnost
Na profesionálních a lepších studentských barvách jsou uváděny značky AP, nebo CL
AP značí – netoxická barva
CL značí – zdraví škodlivá barva