Testované značky a druhy:
- Schmincke: French Ultramarine v tubě
- Daniel Smith (zkráceně DS): French Ultramarine v tubě, Ultramarine blue v pánvičce
- Holbein: Ultramarine light, Ultramarine deep v tubě
- Roman Szmal (zkráceně RS): French ultramarine v pánvičce
- Winsor Newton: French ultramarine v tubě
- White nights: Ultramarine deep v pánvičce
- Pwc Shinhan: Ultramarine deep v tubě
- Renesans: Ultramarine blue v tubě
- Umton: ultramarine v pánvičce
Kdo už mě znáte víte, že Vám neřeknu, jaký ultramarín si přesně máte koupit a který naopak ne. Popravdě dá se malovat krásně se všemi, které zde najdete. Rozdíly se ale našly a to i mezi dražšími značkami.
S kvalitnější barvou rychleji a snadněji docílíte sytějších a silnějších odstínů i bez potřeby vrstvení. Ač je vrstvení jedna ze základních akvarelových technik, způsob výtvarného vyjádření a taky skvělý pomocník, když si v malovaní ještě nejste úplně jistí.
Začínáme:
Ultramarín je jedním ze základních odstínů modré a tak jej najdete ve většině malířských palet. Pro míchání barev je nepostradatelný.
- Ultramarínů můžete najít více druhů např. french, deep, light, finest ..
- Bývá vyroben z pigmentu Pb 29. Občas se však najdou značky, které mají ultramarín smíchaný z více pigmentů např.: Sennelier – French ultramarine, Mission Gold – Ultramarine deep, Schmincke – Ultramarín blue – tyto zmiňované multipigmentové ultramaríny obsahují ještě kromě PB 29 taky PB 15, který se používá pro výrobu odstínu Phthalo blue)
- Každý ultramarín má různou intenzitu/sytost, bývá transparentní a celkem dobře smývatelný, tedy to záleží na značce.
- záleží na množství pigmentu obsažeho v barvě a na jeho kvalitě, na pojidle a dalších aditivech
- Záleží i na stupni broušení – těžší větší částice, vyšší granulace
- a následně i rozdíly v tónovací síle
- flow – nazývám tím, jak se rozpíjí pigment ve vodě
V čem se liší French ultramarín (zkráceně FU) od klasického?
Když si představíte barevný kruh (viz. foto výš), vlevo jsou teplé barvy a vpravo studené, French ultramarín je na kruhu blíže fialové, zatímco ultramarine blue je blíže zelené. Tzn. French ultramarín v sobě obsahuje maličko červené a tak se s ním snáze míchají čistější fialové odstíny, proto se o FU říká, že je to teplejší odstín ultramarínu. A naopak klasický ultramarín je studenější, obsahuje v sobě zelenou, proto se s ním dělají čistější zelené mixy. Minimálně tento rozdíl zmínil i John Cogley (výkomný ředitel DS) o svých ultramarínech. Na mém testování je to v některých případech vidět, ale spíše se projevil rozdíl v kvalitě ultramarínů u různých značek.
Není však třeba mít oba druhy a lámat si hlavu, jaký kde použít. Je jedno jaký používáte, když jste spokojení. Jestliže ale zrovna vybíráte, je fajn vědět něco víc. Pokud například upřednostňujete zářivější a plnější odstíny například pro florální tématiku, pak je dobré být vybíravý. Někde jsou rozdíly bez porovnání neznatelné, jinde jsou markantní. Např. FU od DS a FU od Schmincke jsou téměř totožné, ale DS je maličko čistější sytější a o chlup méně granuluje.
MÍCHÁNÍ – je důležité nejen jaký ultramarín použijete pro zachování co nejvyšší sytosti, ale taky s jakým druhým odstínem mícháte. Tak jako není ultramarín jako ultramarín, není odstín Quinacridone rose stejný u různých značek. Ale v prvé řadě (píšu to sice jako druhý bod :D) myslete u míchání na výběr odstínu – např. zvolit klasický okr, či transparentní okr? nebo třeba quinacridone gold? tzn. zda použijete více, či méně transparentní odstín, multipigmentový odstín, nebo jak daleko je odstín na barevném kruhu – čím dále od sebe jsou, tím bude výsledná barva více ztrácet na sytosti. Taky je otázka, jak moc velkou tónovací sílu má druhá barva? například Viridian je v mixech velmi slabý, takže se jeho odstín velmi snadno a rychle při míchání se silnějšími barvami vytrácí.
Udělala jsem rychlo mixy Ultramarínů s mými nejpoužívanějšími kombinacemi:
- Quinacridone gold
- Quinacridone rose
- Burnt sienna
Míchání není nikdy úplně 100%rozsuzující, berte to s rezervou, někde dáte trochu víc vody, jinde se barva hůře aplikuje.. Ale taky slabší výsledné barvy na papíře způsobuje právě horší aplikace daného akvarelu a menší tónovací síla, což je taky dobré vědět.
Míchání s Quinacridone rose od DS, vyšlo překvapivě dobře, až na FU od Windsor Newton. Oproti ostatním je jako jediný viditelně slabší a to jsem si dala záležet, ať z něj vymáčknu maximum. U všech ostatních ultramarínů se odstíny fialové míchaly snadno. Omluvte šmouhu od prstů na DS Ultramaríne Blue, malá byla rychlejší, než stačil zaschnout.
Ještě jsem se vůbec nezmínila o naší české značce Umton. Tento ultramarín s dalšími pár odstíny jsem si koupila na testování po 15 letech a celkem mě překvapil. Je to studenější odstín modré a taky má krásnou flow, takže se při větších plochách snadno rozpíjí. Bohužel ale Umton má velké výkyvy v odstínech a protože neudává přesné složení, můžeme se domnívat, že používá plnidla. To by napovídalo tomu, proč si při míchání nezachovává takovou sytost a lazurnost, jako jiné profesionální značky. Výrobci si mohou dát na štítek profi, či mistrovské akvarely, aniž by museli projít nějakým schválením. Mě osobně nadchne více studentská řada Van Gogh, než Umton.
A na závěr skicy koníků. Použity 2 barvy. Transparent pyrrol orange a modrá. Jen se modrá na obrázcích liší.
Levý kůň je z teplého odstínu modré – French Ultramarín a spolu s oranžovou jdou do šedá. Na pravém obrázku je použitá studená modrá – Phthalo blue. Jde vidět, že studenější odstín modré má blíže na barevném kruhu ke žluté, proto při míchání s oranžovou vznikají snáze sytější nazelenalé tóny a celý obrázek tak má nádech do zelena. K dosažení našedlých odstínů je ultramarín s burnt siennou jednou z nejuniverzálnějších dvojic (já teda burnt siennu nahrazují často tou oranžovou, ale to je mé osobní spojení 😁). Závěrem jeho škála míchání je obrovská a takřka se vším vypadá dobře, je prostě nenahraditelný.
To je ode mě vše a doufám, že jste neztratili svůj čas pro nic za nic a článek jste si užili jako já testování :).
A protože se u mě sešla spousta tub ultramarínů, klidně mi napište, mohu nějaký napánvičkovat a dodat třeba i jiný DS odstín, nebo udělat vzorník na zkoušku. Budu ráda, když napíšete, jak to máte s ultramaríny vy a jaký je vaše topka.
Příště mě čeká článek o skvělých Kremer pigmentech, ze kterých si dělám vlastní akvarelové barvy a taky je stále rozepsaný článek o značce Daniel Smith, jen ještě nenastal pravý čas, sem tam dokoupím novou barvu a zase něco dopisuju 🙂. Brzy na slyšenou!
Skvělé. Děkuji.
Děkuji Ivi ♥ 🙂
Dobrý den, to je tedy mazec, ten váš rozbor.smekam 🙂 nádhera….děkuji.
Vidím, že nabízíte panvicky DS.zatím nemám ani jednu.mám jen smincke horadam a sennelier, ale nejsem žádný odborník.
Chtěla byl zkusit DS, ale vůbec nevím jaké odstíny. Stačilo by par základních. Malují nejvíc květiny, moře a trochu přírodu. Můžete mi doporucit a pokud To dobře chápu, tak i prodat? Moc děkuji. Monika Malenakova
Dobrý den Moni, moc děkuji :). Ano, mám toho více, tak se můžeme domluvit, kdybyste nějaké chtěla koupit. A přidám vám k tomu i vzorníček, napíšu vám mail a domluvíme se. Není to forma obchodu, jen to vše nestíhám vymalovat a nějak se mi to tu díky mému zápalu do porovnávání a psaní recenzí nakupilo :), tak mohu pár lidem nějaké odstíny posunout.
Dobrý den,Marti, tak to je skvělá zpráva 🙂 tak já bych brala třeba 4-5 základních barev. Konkrétně (pokud je to možné) se mi líbí ty kombinace, které jste v článku použila na ty květiny. Hansa yelow, FÚ atd…ale samozřejmě nevím jestli je máte k dispozici.nechám to na vás. dejte vědět co je k dispozici a jak to provedeme. Moc děkuji 🙂
Úžasné shrnutí, smekám!
Díky Jani 🙂