Testování produktů Viarco Artgraf

Značka Viarco byla založena v Portugalsku roku 1907, ke mně se dostaly tyto její produkty:

  • Vodou ředitelný grafit
  • umělecký pigment slisovaný do tvaru krejčovské křídy, vodou ředitelný

Vodou ředitelný grafit

  • 9cm dlouhá tyčinka na kreslení
přirovnání velikosti Artgraf vodou rozmývatelné tuhy s klasickou tužkou
  • Grafit v kovové krabičce, aplikuje se štětcem stejně jako pevný akvarel v pánvičkách.

Tohle je můj naprosto geniální objev velmi snadno se aktivizuje a ke skicování je jedinečný. Rozdíl mezi vodou rozpustným grafitem a klasickým akvarelem je například v rozpíjení a zasychání. Grafit zasychá celkem rychle. Nerozpíjí se po papíře dost dobře jako klasický akvarel. Při malování s více vodou má tendence shlukovat se a vytvářet mapy, tzn. granuluje.

Pokud chcete vytvořit plynulé čisté barevné přechody ve větších plochách, asi bych nepoužila tento grafit, ale klasický akvarel v podobném odstínu. U grafitu se hold musíte smířit s horší manipulací právě při blendování. Je vhodný spíše pro svižnější přístup, kdy se k ničemu moc nevracíte.

Tuha na kreslení je naprosto skvělá hlavně na větší formát, nebo když kreslíte rádi jedním tahem♥, či širší stopou. Díky její větší tloušťce oproti tužce se hůře napojuje na předešlé linky (protože prostě nevidíte dost dobře, kde je kreslící hrot), nicméně má to jiné výhody, nutí vás to pracovat svižněji a volněji, než s klasickou tužkou.

Pokud upřednostňujete decentnost tužky, ale přesto ji chcete zkusit v rozmývatelné podobě, dá se sehnat například u značky DERWENT – WATERSOLUBLE SKETCHING – GRAFITOVÁ TUŽKA – ROZMYVATELNÁ v různých tvrdostech.

Grafitová tuha se dá lehce vygumovat, pokud kreslíte jemně a velmi snadno se rozmyje štětcem s vodou. Po rozmytí a zaschnutí se dá gumovat také, ale dostanete ji z povrchu pouze zčásti, nečekejte žádné velké gumovací zázraky. Pokud je již grafit rozmytý a zaschlý a chcete jej znovu rozmýt, pustí jen maličko. Ostré okraje tahů štětce se už nevytratí ( po zaschnutí se znovu nedají rozetřít do ztracena).

Na skicy, figury a jiné experimenty je naprosto dokonalý a myslím, klasická tužka už mě bude navždy nudit :D. Jeho vzhled je kovový, matný a při určitém dopadu umělého světla se mi i třpytil.

Umělecký pigment slisovaný do tvaru krejčovské křídy, vodou ředitelný:

Mám zakoupenou ArtGraf sadu Earth Colors: 6 ks zemitých tónů a k tomu po kusech modrou a bílou. Tyto vodou ředitelné křídy jsou velmi pigmentované a snadno se aktivizují (nanáší na štětec).

Horní akvarelový papír: Design of art. Spodní papír: Arches, cold press. Na něm můžete vidět zkoušku rozmytí zaschlého Artgrafu – vymýt opravdu nejdou, ani ze 100% bavlněného papíru.

Možné použití jako kreslení křídou, či jako u malování s pevnými akvarely.

Při kreslení se maličko zašpiníte, krásně a velmi snadno se předkreslené tahy rozmývají, ač nepočítejte se 100% rozmytím.

Je dobré použít porcelánovou nebo plastickou paletu, která není součástí balení artgrafu, abyste si barvu dle potřeby naředili. Jsou spíše krycí než transparentní. Při troše naředění se dají použít i v kombinaci s tuší, či permanentním inkoustem.

odshora: dark brown, okr, sanguine, sepia

Zasychají poměrně rychle a po zaschnutí téměř nejdou smýt, jak jsme tomu zvyklí u většiny akvarelů. Ani ze sebelepšího 100% bavlněného papíru se artgraf křídy po zaschnutí téměř nesmyjí (mám odzkoušeno na Arches). Dá se říci, že jsou hůře opravitelné než klasický akvarel, kde jste občas ještě schopni něco smytím zachránít.

Krajinky jdou snadno, když jste rychlí. Ale pro klasickou krajinomalbu bych sáhla po profi akvarelech, jenž umožňují větší flexibilitu při malování.

Mezi sebou se míchají velmi jednoduše a dokonce se míchají dobře i s klasickým akvarelem.

míchání Artgraf křídy s klasickým akvarelem

Jsou zdravotně nezávadné. Artgraf udává, že mají všechny barvy vysokou světlostálost 8 z 8. Pouze 2 odstíny – červená a sanguine mají 7 z 8.

odstín blue a brown

Ještě k obsahu pigmnentů jednotlivých odstínů. Kromě modré, černé, bílé, žluté, červené, magenty a zelené jsou všechny ostatní odstíny multipigmentové. Například odstín okr je složen ze 4 pigmentů. Klasický okr profesionálních akvarelů bývá vyroben pouze z jednoho pigmentu PY 43. Artgraf okr a sepia obsahují tyto 4 pigmenty – PR 101, PBk 11, PY 42, PY 74O.

Ukázka krásné separace a granulace odstínu Sepia. Odstín je stejný, ale vypadá maličko jinak na různých druzích akvarelových papírů, strukturovanější povrchy papíru nechají více vyjiknout granulaci (záleží tedy na povrchu, barvě a složení papíru). A ještě poznámka k danému odstínu, kdybych neznala jeho název, hádala bych spíše raw siennu, či hnědý okr (goethite), nikoli sepii.

Multipigmentové odstíny Sepia, brown a dark brown krásně granulují. Sepia má tendenci separovat od sebe jednotlivé pigmenty, díky čemuž vzniká hra barev z jednoho odstínu, tmavší částice jsou těžší a mají tendenci se tak dříve usadit k podkladu (viz. foto výše).

Ukázka granulace odstínu brown za použití více vody. Pokud s vodou šetříte, dá se granulace dost potlačit a vznikají hladší plochy
Vpravo dole můžete porovnat odstín sepie od značky Artgraf a odstín akvarelové sepie od značky White Nights.

Za mě jsou tyto výtvarné pomůcky skvělým pomocníkem při skicování, výrazové expresi a experimentování. Pro jejich kvalitu a možnost použití je s nimi radost pracovat :).


2 odpovědi na “Testování produktů Viarco Artgraf”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *