Srovnání ultramarínů v akvarelu

Testované značky a druhy:

  • Schmincke: French Ultramarine v tubě
  • Daniel Smith (zkráceně DS): French Ultramarine v tubě, Ultramarine blue v pánvičce
  • Holbein: Ultramarine light, Ultramarine deep v tubě
  • Roman Szmal (zkráceně RS): French ultramarine v pánvičce
  • Winsor Newton: French ultramarine v tubě
  • White nights: Ultramarine deep v pánvičce
  • Pwc Shinhan: Ultramarine deep v tubě
  • Renesans: Ultramarine blue v tubě
  • Umton: ultramarine v pánvičce

Kdo už mě znáte víte, že Vám neřeknu, jaký ultramarín si přesně máte koupit a který naopak ne. Popravdě dá se malovat krásně se všemi, které zde najdete. Rozdíly se ale našly a to i mezi dražšími značkami.

S kvalitnější barvou rychleji a snadněji docílíte sytějších a silnějších odstínů i bez potřeby vrstvení. Ač je vrstvení jedna ze základních akvarelových technik, způsob výtvarného vyjádření a taky skvělý pomocník, když si v malovaní ještě nejste úplně jistí.

Začínáme:

Ultramarín je jedním ze základních odstínů modré a tak jej najdete ve většině malířských palet. Pro míchání barev je nepostradatelný.

  • Ultramarínů můžete najít více druhů např. french, deep, light, finest ..
  • Bývá vyroben z pigmentu Pb 29. Občas se však najdou značky, které mají ultramarín smíchaný z více pigmentů např.: Sennelier – French ultramarine, Mission Gold – Ultramarine deep, Schmincke – Ultramarín blue – tyto zmiňované multipigmentové ultramaríny obsahují ještě kromě PB 29 taky PB 15, který se používá pro výrobu odstínu Phthalo blue)
  • Každý ultramarín má různou intenzitu/sytost, bývá transparentní a celkem dobře smývatelný, tedy to záleží na značce.
Všechny mé ultramaríny jsou vyrobeny pouze z PB 29. Bývají buď non staining, nebo semi staining. To znamená, jak jsou po zaschnutí znovu smývatelné. Nejlépe jde po zaschnutí dolů Renesans, Schmincke a RS. Naopak hůře dolů šel Umton a Holbein.
DS, Winsor Newton, PWC, White Nights šly dolů tak napůl
  • záleží na množství pigmentu obsažeho v barvě a na jeho kvalitě, na pojidle a dalších aditivech
  • Záleží i na stupni broušení – těžší větší částice, vyšší granulace
  • a následně i rozdíly v tónovací síle
  • flow – nazývám tím, jak se rozpíjí pigment ve vodě

V čem se liší French ultramarín (zkráceně FU) od klasického?

Když si představíte barevný kruh (viz. foto výš), vlevo jsou teplé barvy a vpravo studené, French ultramarín je na kruhu blíže fialové, zatímco ultramarine blue je blíže zelené. Tzn. French ultramarín v sobě obsahuje maličko červené a tak se s ním snáze míchají čistější fialové odstíny, proto se o FU říká, že je to teplejší odstín ultramarínu. A naopak klasický ultramarín je studenější, obsahuje v sobě zelenou, proto se s ním dělají čistější zelené mixy. Minimálně tento rozdíl zmínil i John Cogley (výkomný ředitel DS) o svých ultramarínech. Na mém testování je to v některých případech vidět, ale spíše se projevil rozdíl v kvalitě ultramarínů u různých značek.

Není však třeba mít oba druhy a lámat si hlavu, jaký kde použít. Je jedno jaký používáte, když jste spokojení. Jestliže ale zrovna vybíráte, je fajn vědět něco víc. Pokud například upřednostňujete zářivější a plnější odstíny například pro florální tématiku, pak je dobré být vybíravý. Někde jsou rozdíly bez porovnání neznatelné, jinde jsou markantní. Např. FU od DS a FU od Schmincke jsou téměř totožné, ale DS je maličko čistější sytější a o chlup méně granuluje.

Zleva: White Nights, Renesans, Pwc shinhan, Umton
Už jsem psala v dřívějším článku zklamání z Renesans lesklého efektu, díky většímu množství arabské gumy v barvě. Holt pohledy zboku obrázkům nesvědčí :(. Ale odmalovalo se s ním toho doma hodně :). Jen na obraz do rámu jej prostě nepoužiju, za mě fajn studentská volba.
Zleva: Schmincke FU, DS FU, DS Ultramaríne Blue, RS FU, Holbein Ultramaríne deep, Holbein Ultramaríne light, Windsor Newton FU, White Nights Ultramaríne deep
Pokud hledáte nejméně granulující barvy, je to na 1. místě Holbein Ultramarine light, pak DS Ultramaríne bue a Winsor Newton FU. Winsor Newton mě ale celkově zklamal. Co se týče poměr cena výkon: Holbein tubu koupíte v Česku za podobnou cenu, ale o 2/3 více barvy a přitom vykazuje očividně lepší výsledky v testování. Tento fakt mi neodkrylo testování. Rozdíl mezi některými značkami je markantní maličko víc a odkryje se samotným malováním bez srovnávání. Winsor Newton tuba proto doma leží skoro nepoužitá, zatímco RS velká pánvička bude za chvíli vymalovaná♥.
DS FU je nejzářivější odstín ze všech.
Příjemně mě pří míchání překvapila vysoká tónovací síla DS Ultramarine Blue. Vedle DS FU je studenější a světlejší, může se zdát méně výrazný. V mixech je ale perfektní, je silný a sytý. Velice málo granuluje, díky jemnějšímu pomletí pigmentu. Ultramarine blue od DS má nejlepší flow, pigment se rozpíjí na papíře nejvíce ze všech. Čistý barevný přechod i ve větších plochách uděláte bez námahy a beze šmouh a vodních bublin. Když srovnám DS Ultramaríne blue a Winsor Newton FU, oba jsou světlejší, ale Winsor Newton se hůře aktivizuje a při míchání ztrácí na síle, kdežto s tímhle Ultramarínem od DS si zachováte sílu a intenzitu při míchání.
Holbein Ultramarine Deep je za mě obdoba French ultramarínu, je teplejším odstínem než Ultramarine light. Oba kousky jsou velmi povedené. Pokud hledáte i ty nejminiaturnější rozdíly, tak jsou maličko méně syté než třeba
DS.

MÍCHÁNÍ – je důležité nejen jaký ultramarín použijete pro zachování co nejvyšší sytosti, ale taky s jakým druhým odstínem mícháte. Tak jako není ultramarín jako ultramarín, není odstín Quinacridone rose stejný u různých značek. Ale v prvé řadě (píšu to sice jako druhý bod :D) myslete u míchání na výběr odstínu – např. zvolit klasický okr, či transparentní okr? nebo třeba quinacridone gold? tzn. zda použijete více, či méně transparentní odstín, multipigmentový odstín, nebo jak daleko je odstín na barevném kruhu – čím dále od sebe jsou, tím bude výsledná barva více ztrácet na sytosti. Taky je otázka, jak moc velkou tónovací sílu má druhá barva? například Viridian je v mixech velmi slabý, takže se jeho odstín velmi snadno a rychle při míchání se silnějšími barvami vytrácí.

Udělala jsem rychlo mixy Ultramarínů s mými nejpoužívanějšími kombinacemi:

  • Quinacridone gold
  • Quinacridone rose
  • Burnt sienna

Míchání není nikdy úplně 100%rozsuzující, berte to s rezervou, někde dáte trochu víc vody, jinde se barva hůře aplikuje.. Ale taky slabší výsledné barvy na papíře způsobuje právě horší aplikace daného akvarelu a menší tónovací síla, což je taky dobré vědět.

Překvapivě našedle vyšlo testování Ultramarínu od White Nights, nicméně kdo jej máte, nezoufejte. Při figuře, či krajinomalbě stejně potřebujete dosáhnout maličko muddy odstínů. Pokud ale rádi malujete flóru, či používáte rádi zářivé odstíny, koukla bych se nějakém jiném.

Míchání s Quinacridone rose od DS, vyšlo překvapivě dobře, až na FU od Windsor Newton. Oproti ostatním je jako jediný viditelně slabší a to jsem si dala záležet, ať z něj vymáčknu maximum. U všech ostatních ultramarínů se odstíny fialové míchaly snadno. Omluvte šmouhu od prstů na DS Ultramaríne Blue, malá byla rychlejší, než stačil zaschnout.

Shora: Windsor Newton FU, DS FU, DS Ultramaríne Blue, Holbein Ultramaríne light, Ultramaríne deep, RS FU
Všechny ultramaríny na obrázku šly na papír rovnou z tuby, kromě RS FU, ten šel z pánvičky.
Horní FU Windsor Newton – při malování pro dosažení aspoň takového výsledků jsem se musela opravdu snažit. A to mnohem více než u ostatních.
Holbein Ultramarine deep a Ultramarine light s Quinacridone rose. Tady se přiznám vidím rozdíl pouze ve vyšší tmavosti namíchaného odstínu s Ultramaríne deep. Ale šťavnaté mi příjdou oba výsledky. Oproti Windsor Newton jsou podstatně šťavnatější.
Shora: Winsor Newton
DS FU, RS FU – top ultramaríny
DS FU + DS Quinacridone gold – jedna z mých nejpoužívanějších kombinací při míchání přírodních zelených odstínů.
Shora: Renesans Ultramarín + okr zlatý transparentní
DS French ultramarine + DS Quinacridone gold DS French Ultramaríne + M.Graham Nickel quinacridone gold
Opět Renesans arabská guma v akci. Ano tady je sice barva vpravo přímo vymáčklá z tuby, ale ta prostřední část je normálně rozmytá v žádném přehnaném množství barvy společně s ultramarínem :/. Tohle na obrazu opravdu nechcete.
Ultramaríny s klasickými okry dělají muddy(tak trochu blátivé) nazelenalé zemité odstíny. Pokud ale použijete transparent okr, nebo nějaký gold okr, dostanete v kombinaci s ultramarínem zářivější zemité odstíny než tyto. Proto moc nevyhledávám tuto kombunaci ultramarín s klasickým okrem a spíše sahám například po něčem jiném, kde dosáhnete kromě výraznějších odstínů také vyšší transparentnosti.

Ještě jsem se vůbec nezmínila o naší české značce Umton. Tento ultramarín s dalšími pár odstíny jsem si koupila na testování po 15 letech a celkem mě překvapil. Je to studenější odstín modré a taky má krásnou flow, takže se při větších plochách snadno rozpíjí. Bohužel ale Umton má velké výkyvy v odstínech a protože neudává přesné složení, můžeme se domnívat, že používá plnidla. To by napovídalo tomu, proč si při míchání nezachovává takovou sytost a lazurnost, jako jiné profesionální značky. Výrobci si mohou dát na štítek profi, či mistrovské akvarely, aniž by museli projít nějakým schválením. Mě osobně nadchne více studentská řada Van Gogh, než Umton.

Set tří DS barev: Perylene red, French ultramarine, Hansa yellow medium. Naprosto skvělá kombinace teplé červené, teplého odstínu modré a medium žluté. Dosáhnete s nimi tradiční barevné škály. Nicméně tato kombinace má své limity viz. ukázka níže. Fialové odstíny jsou poměrně málo zářivé, ani azurových, či jasných zelenomodrých odstínů se taky nedočkáte. V moderní paletě barev proto nesmí chybět ještě studený odstín červené a také studený odstín modré viz. ukázka kousek níže.
Použity 3 barvy, ze setu základních barev v tubě značky Daniel Smith: Hansa yellow medium, Perylene Red, Frech ultramarine
opět DS barvy – 4 odstíny, však teplý odstín červené byl nahrazen studeným (Quinacridone rose) a vpravo pro svěžejší odstín modré jsem dodala studenější modrou (Phthalo blue)

A na závěr skicy koníků. Použity 2 barvy. Transparent pyrrol orange a modrá. Jen se modrá na obrázcích liší.

Levý kůň je z teplého odstínu modré – French Ultramarín a spolu s oranžovou jdou do šedá. Na pravém obrázku je použitá studená modrá – Phthalo blue. Jde vidět, že studenější odstín modré má blíže na barevném kruhu ke žluté, proto při míchání s oranžovou vznikají snáze sytější nazelenalé tóny a celý obrázek tak má nádech do zelena. K dosažení našedlých odstínů je ultramarín s burnt siennou jednou z nejuniverzálnějších dvojic (já teda burnt siennu nahrazují často tou oranžovou, ale to je mé osobní spojení 😁). Závěrem jeho škála míchání je obrovská a takřka se vším vypadá dobře, je prostě nenahraditelný.

To je ode mě vše a doufám, že jste neztratili svůj čas pro nic za nic a článek jste si užili jako já testování :).

A protože se u mě sešla spousta tub ultramarínů, klidně mi napište, mohu nějaký napánvičkovat a dodat třeba i jiný DS odstín, nebo udělat vzorník na zkoušku. Budu ráda, když napíšete, jak to máte s ultramaríny vy a jaký je vaše topka.

Příště mě čeká článek o skvělých Kremer pigmentech, ze kterých si dělám vlastní akvarelové barvy a taky je stále rozepsaný článek o značce Daniel Smith, jen ještě nenastal pravý čas, sem tam dokoupím novou barvu a zase něco dopisuju 🙂. Brzy na slyšenou!

7 odpovědí na “Srovnání ultramarínů v akvarelu”

  1. Dobrý den, to je tedy mazec, ten váš rozbor.smekam 🙂 nádhera….děkuji.
    Vidím, že nabízíte panvicky DS.zatím nemám ani jednu.mám jen smincke horadam a sennelier, ale nejsem žádný odborník.
    Chtěla byl zkusit DS, ale vůbec nevím jaké odstíny. Stačilo by par základních. Malují nejvíc květiny, moře a trochu přírodu. Můžete mi doporucit a pokud To dobře chápu, tak i prodat? Moc děkuji. Monika Malenakova

    1. Dobrý den Moni, moc děkuji :). Ano, mám toho více, tak se můžeme domluvit, kdybyste nějaké chtěla koupit. A přidám vám k tomu i vzorníček, napíšu vám mail a domluvíme se. Není to forma obchodu, jen to vše nestíhám vymalovat a nějak se mi to tu díky mému zápalu do porovnávání a psaní recenzí nakupilo :), tak mohu pár lidem nějaké odstíny posunout.

      1. Dobrý den,Marti, tak to je skvělá zpráva 🙂 tak já bych brala třeba 4-5 základních barev. Konkrétně (pokud je to možné) se mi líbí ty kombinace, které jste v článku použila na ty květiny. Hansa yelow, FÚ atd…ale samozřejmě nevím jestli je máte k dispozici.nechám to na vás. dejte vědět co je k dispozici a jak to provedeme. Moc děkuji 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *