Akvarelové barvy značky Daniel Smith

Tato celosvětově uznávaná americká značka Daniel Smith byla založená stejnojmenným zaklad6atelem v roce 1976. 

V roce 1993 uvedla na trh 15 barev, jež byly charakterizovány jako „klasické akvarelové barvy s nepřekonatelnou čistotou a stálostí“. Vizí bylo vytvořit skutečně jedinečný výběr kvalitních a světlostálých barev. Téhož roku uvádí jako první na trh Quinacridone odstíny, jež se používaly v automobilovém průmyslu. V umělecké sféře byly do této doby neznámými. Inovace a jedinečnost jdoucí ruku v ruce s kvalitou a v neposlední řadě také skvělý marketing propojený se spoustou ambassadorů – to jsou důvody, proč je značka DS po celém světě tak oblíbená a braná jako jedna z nejlepších světových výrobců akvarelových barev vůbec.

Rozhodla jsem se o DS napsat ve chvíli, kdy byly akvarely dostupné i u nás v ČR. Propadla jsem jim před 4 lety, kdy se ve výtvarných speciálkách pomalu nedala sehnat profesionální 15ml tuba. Nezbývalo mi, než se po tubách podívat do zahraničí. Tím se mi odkrylo obrovské množství kvalitních značek a já jsem se mimojiné zamilovala taky do Holbein, Roman Szmal, Kremer, M. Graham a dalších… Má oblíbená škála barev se tedy nezkládá pouze z DS barev, jako většina umělců kombinuju odstíny různých značek (i stejný pigment častokrát vypadá od různých značek zcela odlišně, znáte to :)).

Zpět k DS a jejich jedinečnosti

  • V roce 2000 začala DS hledat možnosti nahrazení jedovatých kadmiových pigmentů. 
  • V roce 2010 tento projekt dokončili, přestali zcela vyrábět barvy z Kadmia a uvedli na trh barvy s názvy kadmium hue.  
    V roce 2005 se John Cogley, velice sympatický bělovlasý muž stává výkonným ředitelem společnosti DS a následně ji kupuje. (do firmy byl však přijat v roce 1988). Můžete jej sledovat na facebookových stránkách, kde pravidelně každý čtvrtek natáčí s umělci live videa, přímo z procesu malování akvarelem spolu s povídáním a dotazy od sledujících. Neustále spolupracuje s umělci s nimiž také vytváří různé sady barev podle barevných palet výtvarníků.
foto z webu: Danielsmith.com
Některé nakombinované sady jako třeba tuto u nás sice nekoupíte, ale dají se vždy koupit po kusech :). foto z webu: Danielsmith.com
  • V roce 1993 vyšli na trh s Quinacridone odstíny  – doposud v umělecké sféře neznámými. A to je jeden z důvodů, proč je pro mě DS tolik ceněná značka. Oproti většině svých konkurentů stále hledají nové možnosti a drží svůj standard.

DS akvarely nabízí v těchto variantách:

  • řada extra fine – klasické akvarely
  • řada Primatek – odstíny z minerálů a polodrahokamů, proto bývají dražší než ostatní
  • řada luminescent – zářivé, svítící odstíny, jenž vyniknou i na tmavém podkladu. Patří zde i Pearlescent (perleťové) odstíny, interference odstíny, iridescent a duochrome odstíny
  • 15ml a 5 ml tuby (taky různé sady podle palet umělců např. Sada podle Haines, Soloyeva, Castagneta…)
  • půlpánvičky, prodávají se i v sadě v kovové, či plastové krabičce. Kovová krabička je klasická jakou znáte. Plastová krabička bývá často haněna, protože se velmi snadno kazí zavírání a protože má málo prostoru na míchání barev. Ano po roce používání se mi taky u plastové krabičky při pádu zničil úchyt víčka, ale zavřít se dá. A jinak ji mám moc ráda. Když chci cestovat nalehko, vejde se do ní 15 barev.
Plastová paletka je opravdu skladná a malá
  • DOTS Cards: papírové vzorníky. Mohu říct, že tohle je skvělý nápad, pokud výrobce prodává opravdu hodně odstínů a vy si je chce aspoň maličko naživo osahat. Díky koupenému vzorníku Primatek barev jsem mohla vyzkoušet mnoho odstínů a vybrat si z toho obrovského množství pár kousků, které mě opravdu zaujaly. Mayan blue, Zoisite, piemonite genuine, Serpentine genuine..
Iain Stewart’s Dot Card, odkaz na foto: https://danielsmith.com/artists/artist-dot-cards/iain-stewarts-dot-card/
  • Watercolor Sticks: akvarel v tuhé kreslící podobě
Watercolor Stick odstín Moonglow
Porovnání velikosti watercolor Stick s tubami, foto převzato z Danielsmith.com

Quinacridone odstíny

se vyznačují svou sytostí a vysokou transparencí. DS jich prodává opravdu hodně, však není nutné je mít v paletě všechny. Quinacridone odstíny dnes vyrábí spousta značek, nejklasičtějšími odstíny jsou např. Quin. Gold, Quin. Red, Quin. Rose – jeden z nejznámějších a nejpoužívanějších DS odstínů, když v paletě potřebujete studený odstín červené. Quin. rose + granulující ultramarín = máte jednoduše odstín Rose of ultramarine, s trochou více ultramarínu namícháte odstín Imperial purple.

Quinacridone Pink, Quinacridone Purple, Quinacridone Violet, Quinacridone Sienna (oproti Burnt Sienně je světlejší zářivější a transparentnější), Quinacridone Burnt Orange, Quinacridone Gold – taky jeden z hojně užívaných quinacridone odstínů, jež v paletě často nahrazuje raw sienny a okry. Jeho plusem oproti klasickým okrům je jeho zářivost a transparentnost, která se projeví při míchání čistějšími a průsvitnějšími namíchanými odstíny. Je skvělý na míchání zelené. Hodí se při krajinomalbě i florálních motivech, pleťové odstíny s ním namícháte taky snadno.

Quinacridone Gold + French Ultramarine

Mix s Ultramarínem ve správném poměru je velmi blízko odstínu Undersea green a nemusíte kupovat další tubu :D. Další Quinacridone odstíny jsou Quinacridone Burnt Scarlet, Quinacridone Gold Deep, Quinacridone Coral, Quinacridone Magenta, Quinacridone Fuchsia a Quinacridone Lilac.

Jiní výrobci tyto quinacridone odstíny prodávají pod různými názvy, jako třeba permanent rose, permanent purple, transparent gold atd. Při florální malbě jsou tyto transparentní a šťavnaté quinacridone odstíny velmi populární.

Primatek odstiny – vyráběné z minerálů a polodrahokamů. Za mě jsou top zelené odstíny – serpentine genuine a green apatite genuine, zoisite. Jsou velmi granulující, viz. Foto-levé 2.

Žluté a červené, co se sešly doma

V mé cestovní paletě bývá jedna žlutá (ani teplá, ani studená) – Hansa yellow medium (v horním řádku druhá zleva, ve spodním řádku třetí zleva).

Zleva Cadmium yellow medium hue, Hansa yellow medium, NEW Gamboche, Transparent pyrrol orange, Quinacridone rose, Rose madder permanent

Studené odstíny žluté: Lemon yellow a Hansa yellow light, obě barvy jsou krásně pigmentované a ač fotka vždy maličko zkresluje Hansa yellow light je i ve skutečnosti o něco víc studená, vypadající maličko jako zvýrazňovač.

Opera pink – mám ji 4 roky v pánvičce a už to zdaleka není ten růžový zvýrazňovač, co byl od novoty, takže ač v současnosti tahle barva hrozně frčí, já si na její extrémně chabou světlostálost nezvyknu, proto je ve vzorníku přeškrtlá, její odstín na papíře zdaleka neodpovídá.

Potter´s Pink – jedna z velmi originálních a populárních barev díky své jedinečné textuře a desaturovanému odstínu, její intenzita je slabší a tak je při mixech maličko slabší. Hlavně díky své granulaci se spíše rozprostře po papíře a dává druhé barvě narůžovělou zrnitost. Pokud ji máte zaschlou v pánvičce, hůře se aktivizuje (je lepší s ní pracovat rovnou z tuby), taky se méně rozpíjí po papíře, než u DS barev bývá zvykem, však nehledejme chybu v kvalitě, ale v pigmentu samotném. Tyto vlastnosti k Potter´s pink obecně patří. Jen mají různé značky klasicky trochu jiné odstíny a jsou granulující víc, či min.

Pyrrol Scarlet a Organic Vermilion – Organic Vermilion je více šťavnatý, maličko světlejší – proto se častěji objevuje v paletě pro florální motivy. Desaturovanější a tak decentnější odstín, lehce do oranžova – Pyrrol scarlet ráda používám při míchání pleťových odstínů.

Organic vermilion v DS vydání je vytvořen z PR 188 (klasický vermilion pigment je označován jako PR 106, je však toxický a časem tmavne, ve 20. století jej nahradilo kadmium červené). V DS podání je to krásná zářivá červená, lehce do korálova. Pokud hledáte mid red– něco mezi teplou a studenou nabízí se nejčastěji Pyrrol red, však porovnání mám pouze mezi perylene a permanent red. Ač jsou si dost podobné Permanent red je maličko sytější a po zaschnutí hůře odstranitelné. Perylene red je maličko tmavší.

Modré, fialové a zelené, co se sešly doma

Tyhle modré snad miluju všechny a pokud hledáte něco odlišného a máte rádi granulaci, Lunar blue je naprosto jedinečná desaturovaná tmavá modrá. Phthalo Blue (Green shade) je sice méně saturovaná, než ji mám doma od jiných značek, ale oproti své konkurenci je tmavší, má hloubku a velmi silnou intenzitu při míchání. Za mě tenhle konkrétní odstín Phthalo blue (GS) vede v DS podání.
Ještě jsem měla kdysi Indigo, ale neohřálo se tady dlouho. Je totiž vyrobeno ze dvou pigmentů PB60, PBK6 tzn. Indanthrone Blue a z černé. Popravdě je to nejtmavější indigo, co jsem viděla a bylo natolik intenzivní při míchání, že mi prostě nesedlo, nicméně vůbec to neznamená, že je špatné. Naopak, kdo rád opravdu temné indigo, bežte do DS, rozdíl je opravdu viditelný oproti jiným profi značkám.
Cerulean Blue ( tak jako třeba Viridian a Rose Madder permanent) má často menší intenzitu při míchání než jiné barvy. Však Cerulean Blue od DS je zatím nejintenzivnější a nejlépe aktivizující, co jsem měla. Je maličko méně zářivé, než mají třeba jiné značky. Mezi Cerulean Blue a Cerulean Blue chromium mám radši to světlejší, více syté – Cerulean blue. Ultramaríny dopodrobna rozepsané najdete v předešlém článku. Ultramarín Blue je studenější, než French ultramarín, který zase více granuluje.
Goethite (Brown okr) – slabší intenzita, krásná granulace, Monte Amitala Natural Sienna (zkratka MANS) je zářivější než klasický okr, Indian red nádherná velmi silná hnědá s červeným nádechem, Van Dyck Brown – transparentní tmavý odstín hnědé, skoro až do černa.
Hematite Violet Genuine je zajímavý odstín, však když máte například Lunar Black, nebo jinak granulujici černou, namícháte si to sami.

Porovnání Yellow ochre, Monte Amitala Natural Sienna (MANS) a Quinacridone Gold. Quinacridone Gold je nejzářivější a má nejlepší flow-po papíře se oproti předešlým dvěma rozpíjí mnohem více. Okr jde do hněda, Quin. Gold do žluta, MANS je takový střed.

Ještě pár posledních odstínů ze vzorníku – třpytivé Primatek barvy, jejich třpyt je vidět až v detailu. Purpurite genuine se třpytí nejméně, zato je to plný a silný odstín.

Protože je DS poměrně dražší záležitost a vy se můžete ptát, čím začít? Pokud vám vysloveně nechybí v paletě barva, kterou potřebujete doplnit a nabízí se DS na zkoušku, pak je dobré poohlédnout se poprvé po setu, protože vychází lépe, než barvy po kusech. A minimálně pro seznámení s DS barvami je za mě skvělý kup set 3 základních barev po 15ml, nebo základní set 6 barev po 5 ml. Shodou okolností v tomto měsíci o nich a míchání základních barev má John Coghley live streaming s umělci. Tak se dá na živo vidět, jak se spolu základní set 6 barev chová.

Sada 3 základních barev – Perylene red, French ultrarine, Hansa yellow medium

Pár mixů na závěr:

Rose madder permanent – má nižší intenzitu, takže je dobré jej míchat s podobně méně intenzivními odstíny, jako je např. Cobalt Blue, Cerulean, Viridian atd. Používá se často při míchání jemných pastelových tónů, které se hodí třeba na oblohu, s okry, či raw siennou máte krásnou pleťovku. Kdybyste Rose madder permanent míchali s velmi intenzivními barvami bylo by míchání dost nevyvážené. Např. Quinacridone rose je oproti druhému odstínu podstatně intenzivnější, viz. obrázek.

Tady jsem se snažila Rose Madder permanent maličko zintenzivnit a nabrat víc barvy, ale s Quin. Rose docílíte plného sytého odstínu jednoduše bez námahy.

Primatek barvy jsou často velmi granulující, odstín Piemonte genuine se navíc separuje na hnědou s červeným nádechem a černou, tyto těžší částice se rozpojují a dříve se usazují.

Zoisite genuine +Yellow ochre

Zoisite genuine + rose Madder permanent

Zoisite genuine, Transparent Pyrrol Orange a Cerulean Blue na strukturovaném Rough papíře Hahnemühle, obrázek pod tím stejný papír: Zoisite, Sodalite a cobalt teal

Cerulean Blue + Rose Madder Permanent, pod tím Cerulean Blue + Pyrrol Scarlet

Sleeping Bauty Turquoise Blue (zkratka SBTB) + Mummy Bauxite ( vlevo nahoře je k přirovnání Cobalt Teal)
SBTB + MB na strukturovaném papíře
Cobalt Teal + Transparent Pyrrol Orange
Skica s mou oblíbenou kombinací MANS, Quinacridone Rose, Phthalo Turquoise

Kombinací Phthalo Turquoise s červenýma společně namícháte černou. Se studeným odstínem Quin. Rose jdou přes temnou fialovou a s převahou Phthalo Turquoise docílíte nádechu do modra (viz. kytka výš). S teplým odstínem červené jako je např. Permanent Red (viz. níž) jdou přes krásnou temnou červenohnědou. Hodně naředěná Permanent red s kapkou Phthalo Turquoise má nádech starorůžové jako na obrázku květu v nahozené první vrstvě.

Cascade green + opera
Zleva Cobalt Teal + Primatek odstín – Green apatie genuine. GAG se s více vodou extrémně rozpojuje a granuluje. V méně naředěné formě je to krásný plný přírodní, maličko tlumený odstín zelené, se kterým se snadno pracuje.

Pokud Vás cokoli ohledně DS zajímá, napište. Budu ráda, když se podělíte o Vaši zkušenost.

Na závěr mé poslední kytky s DS barvami

4 odpovědi na “Akvarelové barvy značky Daniel Smith”

  1. Opět jsem nadšena a opět díky. Vypíšu si a zkusim některé barevne michané zajimavosti. Polodrahokamové mě lákají moc. Ale musí projít výběrem( finance). Zatím vím, že potřebuji (;))quin.rose. Ještě jednou dík.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *