Profesionální vs. studentské akvarely

První otázkou je, zda opravdu potřebujete profi barvy pro lepší výsledek svých výtvorů? Zjednodušeně ano i ne. Rozhoduje spousta faktorů, které jsem ve zkratce rozepsala.

Tuba za pár desítek korun, nebo za pár stovek? Odhalím Vám ozkoušené značky, které prošly mým sítem.

Pro začátky s akvarelem bych rozhodně sáhla po studentské řadě. Ale jakmile už jste s akvarelem pokročili dále, můžete si klást otázku, jak je velký rozdíl mezi profi akvarely a zda je oceníte. Na Střední nám řekli, kupte si Umpton. V obchodech s uměleckými potřebami před 19 lety to byly snad jediné lepší akvarely. O eshopech současných rozměrů přeplněných různými značkami akvarelových barev se mi ještě ani nezdálo. Ale problém dnes je opačný, jak se vlastně v tom množství vyznat a koupit to nejlepší poměr cena/výkon, aniž bychom museli kupovat vše?

Na skicování vytahuji kvalitní studentské akvarely, nebo cenově dostupnější profi akvarely, jako jsou například White Nights

Hned z kraje si řekněme, že pokud chcete pokročit v této technice, nutně nepotřebujete kvalitnější profesionální akvarely. Stačí jen malovat. I mistři svého oboru sáhnou po studentských akvarelech, aniž byste si toho ve výsledku všimli. Já často používám na skicování, nebo experimentování, hraní si s barvami studentské akvarely (viz. obrázek nahoře). Ty profesionální vytáhnu, když maluji na zakázku (viz. obrázek dole), když ztvárňuji svou myšlenku, jež pro mě má určitou hodnotu, či potřebuji vyzkoušet jak dané barvy fungují. Profi akvarely si jednoduše šetřím a tak střídám různou kvalitu barev dle potřeby.

Čím se tedy tyto dvě řady liší:

Profesionální akvarel používá nejkvalitnější pigmenty. Je celkově více pigmentovaný, než studentská řada – to je jeden z největších rozdílů mezi nimi. U těch profesionálních stačí nanést menší množství barvy, abyste dosáhli plného odstínu. Díky tomu taky spotřebujete menší množství barvy na malování, než u studentských barev. Takže vám profesionální akvarely vydrží déle a tím se dá maličko omluvit jejich vysoká cena.

Když vedle sebe porovnáte barvy studentské řady a profesionální – ty profesionální bývají sytější, zářivější, prostě šťavnatější a většina odstínů je lazurnější (více transparentní). S profesionálními akvarely se maličko lépe pracuje. Při jejich míchání vznikají čistější odstíny. Lépe se rozpíjí a zapouští do sebe, barevné přechody se dělají snadněji, prostě mají lepší flow. V profi barvě naleznete kvalitní pojidlo – arabská guma a aditiva jako je např. glycerin, med, či ox gall (žluč z vola). 

Profi akvarely neobsahují žádná plnidla (fillery). Plnidla jsou naopak běžnou součástí studentských barev. Studentské barvy používají cenově dostupnější pigmenty, jsou pro snížení výrobní ceny nastavovány různými přídavnými látkami tak, aby příliš neovlivnily odstín barvy, ale zvětšily její objem. Ve výsledku to však bývá maličko znát. Běžně používaným plnidlem studentských barev je křída, kaolin atd. Přidáním plnidla má barva ve výsledku vyšší kryvost, některé odstíny studentských barev vypadají až mléčně a mají nakročeno ke kvašovým barvám. Jsou však odstíny bez ohledu na studentskou, či profesionální řadu, které jsou krycí samy o sobě i bez nastavování plnidly. Jsou vyrobeny např. z těchto pigmentů: kobalty, chromium oxid, indian red, titanium white, nebo multipigmentové odstíny s přidaným bílým pigmentem, jako bývá lavenda, blue sky, mountin sky, shell pink, naples odstíny.. černé a šedivé

Kobalty bývají často polokrycí, až krycí viz. cobalt turquoise od QOR. Lazurní kobalty jsou například kobalt violet.
Je otázkou, zda vám větší kryvost akvarelů vlastně vadí, nebo ne. Já osobně vyhledávám převážně transparentní odstíny, ale granulující kobalty musí v paletě být, kryvost nekryvost. 

Profi akvarely uvádí na každé barvě: složení pigmentů, světlostálost, přilnavost, kryvost a toxicitu. Každý z těchto bodů je pro mě důležitý (pečlivěji jsou tyto jednotlivé body rozepsány v dřívější kapitole o akvarelu)

Světlostálost – pokud malujete obrázky, které následně chcete prodat, je třeba se na světlostálost použitých barev zaměřit. Proto je tohle jeden z případů, kdy už pokládám za nutné používat profesionální akvarely. Pro malý příklad, před 10 lety jsem namalovala svému manželovi obraz, tím jsem si ho prý získala ♥. Tužka překryta lazurní vrstvou akvarelu. Obraz nám visí dodnes v obýváku, avšak po barvě už po roce vystavené na světle není ani památky. To bych nikomu prodat nechtěla. A to byl taky jeden z důvodů, proč jsem se začala zajímat o akvarely více do hloubky.

Práce na zakázku, kdy darujete originál musí mít vždy vysokou světlostálost. Napříkad na nesvětlostálý odstín Opera je třeba zapomenout.

Pigmenty – jako hodnotnější jsou brány ty z naturálních zdrojů. Pro výtvarníky mají větší přínos monopigmentové odstíny, tzn. barvy vytvořené z jednoho pigmentu.

Scarlet Lake od Roman Szmal je vyrobeno z jednoho pigmentu, kdežto Scarlet Lake od Holbein je vyrobeno ze 3.

S monopigmentovými barvami mohou umělci jednodušeji míchat sami svou vlastní autentickou paletu odstínů. Mícháním monopigmentových barev docílíte čistějších odstínů. Čím více pigmentů se smíchá dokupy, tím dříve se výsledný odstín může stát „špinavý“, bahnivý, až nevábný. Proto míchání monopigmentových barev nevytvoří tak rychle a jednoduše „špinavý“ odstín. S trochou šikovnosti nepotřebujete kupovat všechny monopigmentové a vícepigmentové odstíny, abyste doma měli pestřejší škálu barev. Dnes se bohužel na míchání mnohdy zapomíná, protože škála dostupných odstínů je obrovská a každým rokem se nabídka prodejců rozšiřuje. Jen se tímto můžeme ochudit o krásu míchání a vlastního experimentování s barvami. Míchání však vyžaduje trochu času, cviku, maličko teorie, což může mnohé odradit. Pro příklad uvedu, jak jednoduše namíchat odstín, abyste jej nemuseli hned dokupovat. Jeden z dnes populárních velmi efektních granulujících barev profesionální kvality – Schmincke Horadam.

Glacier green – Schmincke Horadam

Glacier green – je složená z pigmentu PG 50 a PR 233, to znamená že pokud máte doma barvu potters pink(PR 233) a cobalt turquoise(PG 50), jejich smícháním máte vlastní Glacier green :). Ale to jsem maličko odbočila, studování pigmentů se prostě hodí a míchání vám ulehčí peněženku. (Schmincke vydala za rok 2020 a 2021 30 nových granulujících, multi pigmentových odstínů, jejichž záměrem je vysoká granulace a separace pigmentů na papíře) Za mě čistě marketingový, ale dobrý tah pro Schmincke.

Pár multipigmentových odstínů vydaných za poslední rok s vysokou granulací od Schmincke Horadam
Multipigmentové odstíny značky Roman Szmal – zleva Misty morning, Shadow violet, Mineral violet, Aquarius green
Ukázka klasického multipigmentového odstínu olive green, můžete porovnat barvu a složení pigmentů s jednotlivými značkami. Podle složení pigmentů si doma můžete zkusit namíchat sami svou vlastní olivovou. Obrázky byly použity z této stránky https://www.kimcrick.com/pages/brown-art-supply-pigment-database-watercolor-acrylic-ink-pencil-color-chart-swatch

Větší transparentnost najdete spíše u profesionálních akvarelů. Transparentní odstíny jsou velice užitečné při metodě malování pomocí vrstvení. Jednotlivé vrstvy jsou stále vidět, krásně se překrývají jedna přes druhou a do kupy vytváří nový odstín. Působí čistěji. Naopak mícháním spíše krycích odstínů se velice rychle můžete dostat k „bahnivým“ nevábným tónům (anglicky to nazývají muddy, nebo dull). Když najdete odstíny s názvem Quinacridone, víte, že jsou naprosto transparentní, krásně syté a také perfektě světlostálé. Já osobně velice ráda používám quinacridone odstíny. Krycí odstíny se zase skvěle hodí, když vrstvíte a potřebujete překrýt spodní vrstvu (např. u krajinomalby, kdy dodáváte na závěr detailní prvky).

kryvost vs. transparentnost
Ali Cavanaugh – Mistrně ovládá techniku akvarelu, volí způsob překrývání vrstev. Vysoká transparentnost akvarelů je zde na místě. Foto najdete: https://www.alicavanaugh.com/smolder/l1wvxgc3smranb8itt031fwfsq2njk

Staining/semi staining/non staining – přilnavost barvy k podkladu. Studentské řady tento údaj neuvádí. Semi, nebo Non staining barvy se dají z papíru velice snadno po zaschnutí smýt. A to buď z části, nebo úplně. Hodí se to, když po zaschnutí potřebujete něco upravit, umazat. Když po nanesení barvy na papír a jejím zaschnutí chcete zpět docílit bílých míst – třeba dotvořit světlo pro modelaci objemu. Staining barvy se dají z papíru opravdu velice těžko po zaschnutí smýt. Samozřejmě záleží i na použití papíru. Na kvalitním akvarelovém papíru ze 100% bavlny se jakékoli akvarelové barvy vymývají jednodušeji, nicméně s některými to jde podstatně snadněji, než s jinými. Někdy naopak potřebujete, aby spodní vrstva držela, když vrstvíte. Poté může být fajn pomocník barva po zaschnutí hůře smývatelná. Tohle jsou pro mě další markantní rozdíly mezi student a profi grade (u student grade prostě staining neřešíte a malujete jakkoli potřebujete – výsledek může být perfektní bezesporu, nicméně s profi tubami a s ohledem na to, čeho chcete docílit a po jaké tubě sáhnete ovlivní směřování a hru při malování s akvarelem). U studentských řad tyto rozdíly nejsou zdaleka tolik hmatatelné – většinou jde smýt při troše snahy vše.

Shadow violet od Roman Szmal je označená jako staining barva a po zaschnutí je opravdu těžko smytelná, sundáte ji akorát seškrábáním z papíru.

Profesionální akvarely mají mnohem větší výběr odstínů. 
Profi řada „nehledí“ na cenu barvy, hledí na kvalitu. Nemusí se vejít do určitého limitu, jako je to u studentských barev. Proto má mnohem více možností jaké pigmenty použít. Například značka Daniel Smith je výrobcem s největším počtem odstínů, má jich přes 260. Já sice nejsem zastáncem milionu tub a potřeby každého odstínu barvy. Dobrý výtvarník si vystačí s pár tubami k vytvoření svého masterpiece. Ale zase ráda objevuji. Díky tomu máme u profesionálních akvarelů například mnohem větší výběr barev s granulací (které já vyhledávám). U studentských řad najdete granulující odstíny velmi spoře.

Není odstín jako odstín – ač ve spoustě případů používají různé značky stejné pigmenty, odstíny se budou přesto maličko lišit. Viz. obrázek níže a Burnt sienna z pigmentu PBr 7.

BURNT SIENNA – PBr 7 v provedení PROFI značek, nejzářivější a mnou velmi oblíbená je od Holbein. Úplně vlevo je dodaná od DS. Rembrant je sice nejvice lazurní, ale aktivizuje se velice špatně.
Cobalt violet – vlevo horní je stejná jako spodní, jen má 2 vrstvy, je mnohem zářivější, lehce do růžova a je podstatně dražší než v Pwc provedení (uprostřed). Druhý sloupec – Olive green, horní profi Holbein, pod ní profi (cenově dostupnější) White nights a 3 shora studentská řada od Shinhan – tento odstín olivové je prokazatelně nejslabší, to stojí zato namíchat si ji sám. Třetí sloupec Cerulean blue – horní odstín Holbein mám nejradši, White nights úplně dole je oproti ostatním méně sytý. Vpravo nahoře odstín opera – horní profi barva od Daniel Smith – je sice výraznější, ale 15ml vyjde v ČR na 399,-, kdežto 15ml tuba v profi provedení od Shinhan PWC je dostupná za 65,-, sici je světlejší, ale přesto je na živo krásně zářivá.

Cenové rozdily mezi jednotlivými barvami jedné značky a jedné řady. Odstíny bývají rozděleny do kategorií A, B, C ..(najdeš u infa o barvě a na etiketě). Znamenají cenovou skupinu. Nejnižší řada = nejlevnější pigment = nejlevnější cena barvy. Cena se odvíjí od použití materiálů a způsobu zpracování. Proto, když i u levnější značky narazíte třeba na Kadmia a kobalty (mimo jiné kadmia a kobalty jsou toxické), bývá cena dražší. Také jsou mnohem dražší barvy vyráběné z vzácných minerálů, polodrahokamů.

polodrahokam v podání akvarelu

Můžete narazit u názvu barvy na koncovku Hue. Některé pigmenty jsou buď drahé, těžko dostupné, či dnes již nedostupné – např. manganese blue. „Neeticky“ vyráběné – indian yellow a ivory black, nebo například toxické.. proto výrobci našli cestu, jak docílit stejného odstínu, ale s použitím jiných „moderních“ pigmentů (synteticky vyrobených), než těch tradičně používaných (například DS přestal vyrábet od roku 2010 toxická kadmia). Díky tomu, když například pes oblízne tubu kadmium hue, nebudete muset omdlévat, zda jste si neotrávili psa. Vegani si nekoupí ivory black (jehož tradiční pigment se vyrábí ze zvířecích kostí), mohou si místo toho koupit Ivory black hue – které vyrábí například White nights :).

 A když jsme u té etiky – akvarely z aliexpresu nekupuji. Nekupuji je ani proto, abych je mohla pouze vyzkoušet. Tak jako chci já, aby byla má práce zaplacena, chci zaplatit poctivou práci výrobců akvarelu. 

Je dobré nakouknout hlouběji pod pokličku. Zabývat se složením a výrobou. 
A jak ještě můžete odhadnout kvalitu? Když zjistíte, že štítky na akvarelech jsou tištěné na akvarelový papír a barva každého odstínu je na něj ručně domalovaná. Poté není pochyb, že taková barva je vymazlená od samého začátku až do konce.

Sudentská řada by si nemohla dovolit zaplatit handprinted štítky. Tyto ručně domalovávané štítky každé barvičky můžete najít u značky Roman Szmal. Kdo nevěří, stačí si otočit jejich štítek z rubu a uvidíte zateklý kousíček akvarelové barvy :).

Profesionální akvarely, které používám:

  • Daniel Smith – USA, značka byla založena stejnojmenným zakladatelem v roce 1976. Po čase se jejím prezidentem a výkonným ředitelem stal John Cogley, který se zápalem neustále pracuje na úspěšném chodu firmy. Od roku 2008 je jejím vlastníkem. Od DS používám převážně granulující odstíny a že je jejich výběr široký :).
  • Roman Szmal – o této polské značce se maličko rozepíšu, protože je na trhu krátce a stojí za zmínku. Akvarely mě zaujaly natolik, že jsem o značce začala zjišťovat více. Oslovila jsem přímo pana Romana Szmala, který mi věnoval svůj čas a zavolal mi, protože jsem o nich toho na internetu moc nedohledala. Pan Szmal 25 let pracuje s pigmenty, prodává je a dodává restaurátorům, za ten čas má po celém světě své osvědčené zdroje těch nejkvalitnějších naturálních pigmentů. Před 5 lety začal pracovat na vlastním akvarelu a po dvou letech testování je začal prodávat. Pro Romana Szmala je akvarel převážně hobby, což je přímo perfektní napojení na jeho dosavadní práci s pigmenty. Současně nabízí 180 odstínů a převážná většina je monopignmetová. A protože se i spousta lidí ptá, jak se k těmto akvarelům vůbec dostat? Tuto značku seženete na českých eshopech, nebo můžete zajet přímo do Krakowa do kamenné prodejny Romana Szmala, z Ostravy jsme to měli 2 hodiny autem. Roman Szmal Art má facebookový profil, kde se dozvíte o různých novinkách. Může se zdát, že jsem se na RS nějak zaměřila. Ale v tom všem, co mi prošlo pod rukami, je tohle to nejlepší, co se v blízkém okolí vyrábí. Oceňuji, že nemusím objednávat až z „druhého konce světa“, abych získala profesionální akvarel. Tahle celá pánvička vyjde v porovnání například s půlpánvičkou Schmincke Horadam na +- stejný peníz, jen máte 2x tolik barvy za stejnou tzn. nejvyšší kvalitu.
  • Schmincke Horadam – něměcká značka, jež byla založena již v roce 1881 a trvalo dalších 11 let než prozkoumali tuto techniku a přišli na trh v té době s genálními akvarely, které jsou dodnes považovány jako jedny z nejlepších na trhu.
  • Holbein – Americká značka, založená v Japonsku v roce 1900. Holbein akvarely jsou známé tím, že se barva tolik nerozpíjí po papíře jako jiné značky a tak je jednodušší ji udržet tam, kde ji potřebujete mít. Jejich odstíny bývají spíše hladké, málokterý odstín granuluje.
  • Sennelier – francouzská značka založená roku 1887. Mám s nimi nejkratší zkušenost, ale do této kategorie patří oprávněne. Akvarely jsou vyráběny tradičními metodami na bázi medu s kvalitním pojidlem arabskou gumou Kordofan.
  • Winsor and Newton – Velká Británie
  • M. Graham – USA, je na trhu již 25 let. M. Graham je průkopníkem v navracení tradičního umění ručně vyráběných, malosériových barev vyrobených na historických přírodních základech. Váhala jsem, zda je tady vůbec zařadit, protože je u nás ani neseženete. Nicméně se mi dostaly pod ruce a příjemně mě překvapily, jak jsou zářivé a dobře se s ními pracuje. Jsou spíše teklavější konzistence, ale v pánvičkách mi uschly (na jejich nemožnost zaschnutí v pánvičkách si umělci stěžují až v prostředí s vysokou vlhkostí).
  • White Nights, známé jako Nevskaya Palitra, či St. Petersburg – jsou v kategorii profesionálních barev, však jejich cena je neuvěřitelně nízká. Používám je jako mé pracovní akvarely. Ty, které jsem měla šanci z tuby vyzkoušet měly spíše teklavější konzistenci.
  • Shinhan PWC – Korea, řadí se mezi profesionalni, však cenově dostupnejsi akvarely – já jej používám méně, hodnotila bych jej jako mezikrok mezi student a profesional grade ( ShinHan má i studentskou řadu, která klame svým názvem: Shinhan proffesional)
Obě tuby jsou značky ShinHan – horní je označována jako profesionální a spodní jako studentská řada
ukázka setu White Nights, jenž uvádí všechny cenné informace

Mnou osvědčené studentské řady jsou například: 

  • Van Gogh
  • Cotman

Renesans – mám zkušenost pouze s těmi v tubě. Bohužel při nanesení většího množství barvy zůstane po zaschnutí na papíře lesklý film viz. Foto. Je to způsobeno nejspíše větším množstvím pojidla – arabské gumy v barvě, která se po zaschnutí takto leskne. Ty v tubě jsou i více teklavé.

Větší množství barvy způsobuje po zaschnutí lesklý film (občas to dělají i profi značky, ale v daleko menší míře a musíte mít na papíře skoro až pastózní nátěr, aby u nich zůstal lesk i po zaschnutí)
Je to jeden z duvodů, proč není Renesans má volba.
Renesans – z tuby při větším množství barvy zanechává lesklý film. První růžová v řadě (uprostřed vedle olivové zelené)

Závěrem, pokud chcete kvalitnější akvarely, sledujte jaké informace o barvách značka, která vás zajímá udává. Dnes si už i lepší studentské řady dají záležet na svém produktu. Konkurence je veliká a tak se musí výrobci snažit. Některé značky mají zmáknutý spíše marketing, jsou vidět po celém světě, sestaví spousty setů podle různých barevných palet, což vypadá na oko vábně. Ale kvalitou mohou být jinde. Pokud o akvarelech značka moc informací neudává, vybrala bych jinou, to je taková nejjednodušší indície.

U nás už je solidní výběr profi barev v pánvičkách, či tubách od značek SCHMINCKE, Winsor &Newton, Sennelier, Rembrant, Roman Szmal, Daniel Smith, Holbein, PWC Shinhan a dalších.

Přeji hodně zábavy a šťastný výběr. Shivana

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *